25.6.2009

VR:n hinnat putosivat Ylen viherpesussa

Yle Uutisten toimittaja Kirsi Tirkkonen oli tehnyt jutun polttoaineiden hinnoista ja verrannut oman auton ja joukkoliikenteen kuluja. Johtopäätökset olivat mielenkiintoisia, sellaisia tyypillisen vihertäviä, joissa oma asenne vaikuttaa johtopäätöksiin. Pääjutun ingressissä kerrotaan näin:
"Bensan ja dieselin hinnat ovat kohonneet tämän vuoden kalleimpiin lukemiin. Lomakausi on nostanut kysyntää ja sen myötä myös hintoja. Nelihenkinen perhe tekeekin lomamatkansa joukkoliikenteessä jo omaa autoa halvemmalla."
Jatkojutussa Tirkkonen esittelee karkkilalaisen seitsenhenkisen perheen automatkan kulut Tampereelle ja takaisin. Juttu oli otsikoitu "Bussi tai juna saattaa tulla omaa autoa halvemmaksi."

Laskelmassa kertyy kilometrille hintaa 41 senttiä, josta pääomakulujen ym. osuus on sata euroa (32 snt/km) ja dieselpolttoaineen hinta 30 euroa. Tirkkosen mukaan "Linja-auto olisi tälle matkalle ainoa joukkoliikenteen vaihtoehto. Kustannuksia tulisi linjurilla kahdelta aikuiselta ja viideltä lapselta yli kaksinkertainen määrä, yhteensä 267 euroa."

Näyttää olevan, että matka saattoi tulla julkisella liikenteellä 137 euroa kalliimmaksi - vähintään, sillä matkakohteessa syntyviä kuluja ei oltu eritelty. Seitsenhenkinen perhe tuskin lähtee käymään vain Tampereen linja-autoasemalla.

Toinen kainalojuttu oli otsikoitu "Pienempi perhe matkaa joukkoliikenteessä autoa halvemmalla".
"Pienemmän perheen kohdalla erot eri menopelien välillä tasoittuvat. Jos otetaan esimerkiksi nelihenkisen perheen matka Helsingistä Tampereelle (178 km) ja takaisin, auto tulee kalleimmaksi.

Omalla autolla käyttökustannuksiin ja bensaan kuluu 133 euroa. 48 euroa bensoihin (1,35 e/l), jos auto kuluttaa n. 10 l/100 km ja 85 euroa auton käyttökustannuksiin (24 snt/km).

Junalla yksi lapsi matkustaa aikuisen kanssa aina ilmaiseksi, lasku yhteensä 114 euroa. Bussimatka on samaa luokkaa, 118 euroa. Toisaalta junan ja bussin kustannuksiin pitää ynnätä usein taksi tai muita liikkumiskuluja asemalta eteen päin. "
Tirkkosen jutussa junamatka oli laskettu liian kalliiksi eli tavallisen, ei perhelipun hinnalla. Polttoaineenkulutus on myös noin kaksinkertainen tavalliseen pikkuautoon nähden. Eikä jutussa oikein mikään muukaan pidä paikkaansa.

Oletamme, että kyseessä olisi nelihenkinen perhe, jonka toinen lapsi on alle kuusivuotias. Oletamme lisäksi, että tämä lapsiperhe ei asu Helsingin keskustassa kuten todennäköistä, eikä myöskään ole tekemässä päivän matkaa vain Tampereen juna-asemalla käydäkseen.

Vaihtoehto 1. Juna + bussi
Bussilippu koti- rautatieasema - koti (2 aik + lapsi, arvolippu) 7, 96 €
Perhelippu (InterCity) Hki-Tampere-Hki 113,60 €
Bussimatkat Tampereella (2,5 € * 4 + 1 € * 2) 12 €
Joukkoliikenne yhteensä 133,56 €

Kuluja syntyy siis 133,56 euroa. Bussimatkat Helsingissä on laskettu kaikkein edullisimman mukaan, Tampereella kertalipun mukaan, junamatkat perhelipun hinnalla.

Jos perheellä on oma auto, välittömiä kuluja syntyy seuraavasti ja vaikka polttoaineenkulutus arvioidaan suurehkoksi:

Vaihtoehto 2. Oma pikkuauto 1000 kg ~1,5 bens.
Kulutus 7 l/100 km
Matka Hki-Tampere-Hki yhteensä 359 km
Bensiinin keskihinta 25.6.2009 1,37 €/l
Polttoainekulu yht. 34,40 €

Mikäli hyväksymme Tirkkosen kehittelemät muut kulut 24 snt/km tähän lisäksi, ovat kokonaiskulut 120,56 €. Juna on siis kalliimpi jo noin laskien. Sama koskee myös bussia. Etenkin jos jo omistaa auton, ei junaa tai bussia kannata ehdottomasti valita, sillä pihalla seisovan auton pääoma- ja vakuutuskulut juoksevat kaiken aikaa junamatkan kulujen lisäksi.

Autottomalle perheelle edullisin vaihtoehto on vuokra-auto.

Vaihtoehto 3. Vuokrattu pikkuauto, Aurent alle 1000 kg 1,3 L bens.
Matka Hki-Tre-Hki yht. 359 km
Vuokra-aika 9.00-18.00 ja 159 lisäkilometriä 56 €
Bussilippu koti - vuokraamo - koti (1 hlö) 3,3 €
Yhteensä 59,30 €

Vaihtoehto 4. Vuokrattu pikkuauto, Budget alle 1000 kg, bens.
Matka Hki-Tre-Hki yht. 359 km
Vuokra-aika 9.00-18.0059,02 €
Bensiinin keskihinta 25.6.2009 1,37 €/l
Asiakkaan maksama polttoainekulu yht. 34,40 €
Bussilippu koti - vuokraamo - koti (1 hlö) 3,3 €
Yhteensä 96,62 €

Vuokraaminen on vähintään 36,94 euroa mutta todennäköisesti 74,26 euroa junamatkaa edullisempi vaihtoehto. Hinnoissa ovat mukana myös vuokraamon kulut ja kate. Ilmeisesti toimittajan laskemat isomman auton 32 senttiä ja pikkuauton 24 snt/km ovatkin liian suuria pääoma-, vakuutus- ja käyttökuluiksi. Jokainen voi tarkistaa nuo kohdaltaan tällä Autoliiton laskurilla.

On tietenkin valitettavaa, että VR:n kaukoliikenne ja bussit ovat hinnoitelleet itsensä käytännössä kalleimmiksi liikennemuodoiksi. Tirkkosten soisi puuttuvan tuohon epäkohtaan, ei kaunistelevan sitä. Mutta mitäs sillä väliä, kunhan kaikilla on kivaa ja kehitys kestävää - juttu toisensa perään.

Aiemmin tästä aihepiiristä:

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Minusta on aina hauska lukea oman auton käyttökustannuslaskelmia julkisiin verrattuna, ovat ne laskelmat niin todellisuudelle vieraita silloin, kun halutaan päästä tulokseen jonka mukaan on edullisinta matkustaa julkisilla.

Oman auton käyttökustannuksiin otetaan yleensä auton hankintahinta mukaan.

Eikö myös julkisten kulkuneuvojen perustamis- ja ylläpitokustannusten vaikutukset esimerkkiperheen veroihin olisi saman periaatteen mukaisesti otettava mukaan? Junaradan rakennus, asemien rakennus, junan hankinta, koko järjestelmän perustaminen, henkilökunnan palkat... ? :D

Terv. Anna-Liisa