5.6.2010

Uudistetut journalistin ohjeet

Ohjeet on johdettu suoraan toimitustyön nykykäytännöistä ja alalla - etenkin verkkomediassa, ilmaislehdissä ja aikakauslehdistössä - vallitsevasta eetoksesta. Joukkoon on ripoteltu loistavia kikkoja esimerkiksi omatunnon vaientamiseksi. Varsinkin nuorelle toimittajalle näistä on hyötyä hänen joutuessaan väistämättä journalistin uransa alussa kyynistymisvaikeuksiin.

1.Sisällön valitsee maksaja, se on hänen ikuinen oikeutensa. Suojele ruokkivaa kättä loppuun saakka ja nuole sitä ja nuole lautanenkin, kun pumpputermokset ja pullakorit on tyhjennetty. Niin kollegasikin tekevät, joten sinulla ei ole mitään hävettävää heidän seurassaan.  Hyväksy jo viimein se, että olette enää kokoelma syötettyjä, maksettuja ja sinne tänne lennätettyjä pikku paskiaisia - ja kaikki muut tietävät sen. Ainahan voit sanoa, että näkisittepä ne toiset. Esimerkiksi mielestäsi kurtisaaneihin verrattavat tiedottajat, joilta saat lehdistökutsusi, otat nenääsi nyrpistämättä matkalippusi ja aivan fantastisen olkalaukun täynnä lähdemateriaalia eli esitteitä ja pikkulahjoja. Älä vaivaa päätäsi miettimällä sitä, miksi tänään saat tehtäväksesi ison jutun firmasta NN ja syksyllä sillä on pitkä mainoskampanja edustamassasi mediassa.

2. Älä piittaa jutuissasi lainkaan asioiden tärkeydestä.  Lyö tai kehu pikkuasiallakin, ja mieluimmin juuri sellaisilla, sillä joutavat pikkuasiat ja sivuseikat eivät ylitä kenenkään käsityskykyä. Esimerkiksi se, että Mauri Pekkarinen on kalju, on tälle yksinään pahempi kuin se, mitä hän kaikkiaan edustaa. Se mitä Ahtisaari eritti lentokoneessa alleen, on tärkeämpää kuin se, mitä uhkauksia hän on erittänyt suustaan esimerkiksi Kosovon rauhanneuvottelijana.

3. Jotta jotakuta kannattaisi jutussa haukkua kokkelistiksi, vassuksi, sossuksi tai kepulaiseksi, edellyttää se, että lukija ei ole sellainen ja silti tietää mikä alennus ja häpeä asiaan liittyy. Joten olehan varovainen  politiikan kanssa. Sosiaalisen omantunnon voit aina vaientaa viittaamalla sosiaaliseen kiertoon. Näppärää.

4. Ihmiset haluavat tulla käsketyiksi ja todellisuudessa pelkäävät tavattomasti kaikkea sanan- ja ajatuksenvapautta. Siksi esivaltaa, kirkkoa ja kaikkia muitakin auktoriteetteja rakastetaan suuresti mutta usein salaa. Jokainen pampunläpsähdys ituhipin täitä vilisevään jakaukseen onkin lukijallesi eheyttävä kokemus, joten sitä lisää. Voithan aina olla kauhistelevinasi - ja siinäpäs vasta loistava tekosyy kirjoittelullesi!

Älä siis halvenna maallisia ja hengellisiä auktoriteetteja liiaksi, sillä se tekisi nöyristelystä pilkkaa. Myös omastasi.

5. Anna lukijalle kuva, että samastuessaan juttuusi hän on voittajan puolella. Vetoa siis me-henkeen ja omanvoitonpyyntiin yhdellä kertaa.

6. Älä yliarvosta asiatietoa juttusi aineksena, sehän on korkeintaan tunteenvahvistuksen ainespuu. Tieto kiinnostaa, jos sitä jo etukäteen on haluttu. Jutusta muistetaan ja siinä vaikuttaa tunnesävy.  Sen vuoksi...

7. Vetoa ja vaikuta tunteisiin, mieluimmin alempiin sellaisiin, mutta ole vetoavinasi älyyn. Tee vetoomuksesi niin helpoksi, että älyä tai varsinkaan oikeamielisyyttä ei tarvita.

8. Juttusi ei kiinnosta, jos kohteena ei ole jonkinlainen julkkis, jolla sitten yleensä ei ole mitään sanottavaa, vaikkakin paljon puhuttavaa. Mutta sen erottaminen on lukijan asia, eikös vain? Jos julkkis kiinnostaa ja juttu myy lehdenkin - siitähän sinulle maksetaan. Sillä eiväthän ihmiset enää halua tulla sivistetyiksi ja ihmisinä paremmiksi, eiväthän?

9. Vaikka keskimääräinen lukijasi on älyltään keskinkertainen, hänellä on empatiakykyä eli sydämensivistystä ja asiatietoa vielä vähemmän. Olethan itse pitänyt siitä viimeaikoina tarkan huolen. Älä siis edellytä, että juttusi ymmärtäminen vaatii minkään yksinkertaisenkaan asian ennaltatietämistä - paitsi jos kyse on urheilutuloksista.

10. Puhu ja kirjoita yhdelle ihmiselle ja oleta, että muutkin ovat samanlaisia. Voithan silti väittää aina, että ihmiset ovat erilaisia.

11. Kohteesi, johon injektoit juttusi, ei halua muuttaa mitään maailmassaan, vaan mieluimmin näkee asiat väärin. Asenteita ja ensivaikutelmaa on vaikea muuttaa.

12. Köyhäkään ei samastu köyhiin, vaan siihen ryhmään, johon hän haluaisi vaikutuksestasi kuulua. Sillä minkä muun syyn vuoksi rikkaat saisivat niin paljon myötätuntoa köyhiltä, kauniit rumilta ja paavolipposet sekä muut syvällisen viisaat tyhmiltä.

13. Halutessasi muuttaa jotain asennetta älä lausu suoria johtopäätöksiä, älä käske muuttaa mieltään, vaan anna lukijan kuin sattumalta huomata tai mukamas itse päätellä tarjoilemasi idea. Silloin lukijasi puolustaa ajatuksiasi ominaan. Paljasta omat vaikuttimesi hyvin harkiten, sillä vaarana on, että sinua ei uskota.

14. Yleisösi ei muista, mistä tiedon sai, mutta poimii mieluimmin arvostamansa lähteen antamia tietoja. Vaarana on nyt, että yleisösi nielee perustelusi purematta ja on näin suojaton perivihollisesi propagandalta. Varaudu siihen syöttämällä lukijallesi tai muulle yleisöllesi myös vastalääkettä.

15. Esitä voimakkaat todistelut ensiksi, se on tehokasta. Tee siis lehtijuttuun kovat otsikot, jutun alkupuoli myös muistetaan paremmin. Ingressit, kuvatekstit ja väliotsikot ovat leipätekstiä tärkeämmät tavoiteltaessa lukijoita. Otsikko ja kuvat ovat kaikkein tärkeimmät läpäisijät ja tiedonvälittäjät. Joskus kauan sitten sanottiin, että otsikolle pitää löytyä jutusta kate. Nykyään sen voi aivan hyvin korvata lyhyellä aasinsillalla tai jollakin verbaalisella kiepsahduksella. Toista pääsanomaasi, mutta älä jankuta. Copypaste on paras kaverisi ja www-linkeilläkin tienaa leipänsä.

16. Ole myönteinen, jos aiheesi sallii, sillä myönteisyys on vaikuttavampaa ja sellaista halutaan. Anna haastateltavasi olla ihana, aurinkoinen, hyppelehtiä kameran edessä, kokea uuden nousun, rakastua ja parantua syövästä ja sukupuolitaudista ja lopuksi tulla kaapista. Raitistuneena MILFinä, jolla on migreeni.

17. Edellisestä huolimatta ihmiset myös pelkäävät ja paheksuvat hyvin mielellään, herra Jeesus sentään. Pelottelu auttaa sinut kohteesi välinpitämättömyyden läpi ja saa aikaan toimintaa heti, jos toiminta on mahdollista.

18. Heikosti koulutetuille, samanmielisille ja vastatiedolta suojassa oleville kannattaa esittää yksipuolisia, vain puolesta todisteluja, muille puolesta-vastaan -todisteluja. Selvästi lausuttu johtopäätös on tuolloin tehokkaampi varsinkin vaikeiden asioiden kohdalla. Älä kuitenkaan lausu itsestäänselvyyksiä ja mitään, mitä lukija jo tietää tai osaa helposti päätellä.

19. Älä välitä älystä, älyllä ja vaikutettavuudella ei ole yhteyttä, sen sijaan heikolla itsetunnolla varustetut ovat vaikutettavissa. Vihaiseen ei voi vaikuttaa kuin vihansa suuntaan. Jälkimmäisten kanssa kannattaa olla muutoinkin tarkkana, sillä tiedetään, että aggressiivisuus parantaa ainakin hetkellisesti päättelykykyä.

20. Jos sinua vaaditaan kirjoittamaan vakaumustasi vastaan - no siis jotakin tuntojasi vastaan - pahimpana se jos hifkiläisenä joudut kehumaan Jokereita, pyydä siitä rahaa, paljon rahaa. Massi kuntoon, sillä hyvääkään mainetta ei voi syödä ja rehellisyydellä ei rikastu, ei varsinkaan älyllisellä rehellisyydellä. Vai oletko koskaan nähnyt varakasta idealistia?

Ei kommentteja: