23.6.2009

Kannattaako kakkosia puolustella?

Kymmenkunta vuotta sitten, eli paljon ennen kuin Ideaparkeista oli kuultukaan, Helsingin Sanomien kuukausiliitteen toimitus kävi tutustumassa Vesa Keskisen kuuluissaan kyläkauppaan Töysän Tuurissa. Samalla toimittaja kävi myös kuntakeskuksessa jututtamassa paikallisia kauppiaita. He olivat sitä mieltä, että kuntakeskuksen ulkopuolella toimiva ostosparatiisi on kaventanut heidän leipäänsä eikä heidän pöytäänsä tipu kuin murusia.

Nyt Topi Sukarin Ideaparkia ja muita saman KMS-ryhmän kauppiaita on puolusteltu sillä, että he olisivat yrittäjyyden asialla ja luomassa työpaikkoja. Tuollaiset väitteet ovat ilman totuuspohjaa. Ideaparkit vain toistaisivat ja pahentaisivat sitä virhettä, joka on tehty rakennettaessa kauppakeskuksia taajamien ulkopuolelle, sillä Suomessa tehdyn selvityksen mukaan yksi työpaikka hypermarket-tyyppisessä kauppakeskuksessa on vienyt 1,26 työpaikkaa muualla. 40 työpaikkaa siis lopettaa muualla 50. Ne ovat useimmin yrittäjävetoisissa pikkukaupoissa ja joskus fyysisesti kaukanakin marketista, mutta aina luonnollisesti sen vaikutusalueella.

Myöskin valtioneuvoston selvitykseen mukaan, joka tehtiin kaupan aukiolon vaikutuksia koskien ja valmistui 2005, markettien sunnuntaiaukiolon eli niiden kilpailukyvyn lisäämisellä ei ole ollut ainakaan myönteisiä työllisyysvaikutuksia.

Myöskään kuluttaja - joka on yhä useammin itsekin kaupan palveluksessa - ei voita: yhdyskuntarakenne pirstoutuu, palvelujen saatavuus huononee ja asiointimatkat pitenevät: Ympäristöministeriön Kaupan ja kilpailun työryhmän raportista vuodelta 2007 käy ilmi, että palveluverkon harveneminen on johtanut asiointimatkojen pidentymiseen myös päivittäistavarakaupassa. Raportin mukaan kun vuonna 1999 noin puolella (49 %) väestöstä oli alle 500 metrin kävelymatka päivittäistavarakauppaan, heitä oli vuonna 2004 enää 40 %. Suuria kaupunkeja eli Turku, Tampere, Oulu, Kuopio, Jyväskylä, Lahti ja Pori lukuun ottamatta muutos on ollut huomattava. Ideaparkit on tarkoitus rakentaa juuri tuollaisten kaupunkien liepeille Tampere ja Oulu hyvinä esimerkkeinä.

Joidenkin tutkimusten mukaan myös hintataso on noussut kun markettien kilpailukyky on kasvanut.

Ei kommentteja: