8.9.2008

Asevarustelu pitää siviili-Dreamlinerin maassa?

Taloussanomat:
"Jättilentokone myöhästyy lakon takia

Boeingin valtava 787 Dreamliner lentokone jää yhä lisää aikataulustaan, kun yhtiön 27 000 koneistamotyöntekijää aloitti lakon sopimusneuvotteluiden kariuduttua."
Alkusyyt myöhästymiselle löytyvät täältä:
"Chicago-based Boeing, in a move that points to a global shortage of tantalum, has recently pushed its Dreamliner schedule back by six months. The first 30 to 35 of the new passenger aircraft won’t be delivered until 2009, because of both software integration problems and a shortage of corrosion-resistant tantalum fasteners."
Soklista, joka käytännössä lahjoitettiin norjalaisille, löytyy niobia, strateginen metalli sekin ja löytyy usein tantaalin seuralaisena. Myös niobilla on sotilaskäyttöä ja senkin sanotaan kiinnostavan Natoa ja sotilasteollisuutta. Syy on ilmeinen:
"The metal niobium has a wide range of properties - heat resistance, high thermal conductivity, elasticity, corrosion resistance, and the ability to form a stable and adhesive layer of oxide.

But it is most prized for its use in steel alloys used in pipelines, cars and structural steels. A 2% alloy of niobium can triple the tensile strength of steel from a PSI (pounds per square inch) of 40,000 to a PSI of 120,000, making it a reasonable alternative to vanadium."
Soklin niobista lisää täällä.

Ei kommentteja: