30.7.2009

Sailaksen veroehdotus luo korotusautomaatin ruuan hintoihin

Raimo Sailas arvioi YLE:n radiouutisten haastattelussa näin:
"Sailas ei laskisi ruoan arvonlisäveroa

Valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas ei laskisi ruoan arvonlisäveroa hallituksen suunnittelemalla tavalla. Hän sanoi YLEn radiouutisten Ykkösaamussa uskovansa, että veroa joudutaan jo seuraavalla vaalikaudella taas kiristämään."
Ruoan arvonlisävero on siis tarkoitus laskea lokakuussa 12 prosenttiin. Kuluttajajärjestöt ja puolueista etenkin Kokoomus ja SDP ovat epäilleet, ettei veroale päädy sellaisenaan kuluttajahintoihin, vaan jää maatalouden, kaupan ja teollisuuden taskuihin. Epäilemättä osa katoaakin noiden katteisiin. On kenties kadonnut jo nyt, kun elintarvikkeiden hintoja on nostettu muuta Eurooppaa kiivaammin.

Sailaksen ehdottama takaisinkorotus on tuolta kannalta ongelmallinen: jos veroa kiristetään myöhemmin, voivat maatalous, elintarviketeollisuus ja kauppa nostaa hintojaan taas kerran verottajan lukuun.

Veroale on siis torjuttava nyt jos niin halutaan ylipäätään tehdä. Jälkikäteen tehtynä kuluttajan kokema vahinko on kaksinkertainen. Tai toisesta näkökulmasta; maatalouden, elintarviketeollisuuden ja kaupan saama hyöty kasvaa vielä toisella puolella.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olen vakuuttunut, että arvonlisäveroale näkyy kaupan hinnoittelussa lokakuun alussa. Niksi piilee siinä, että katteita on paisutettu kaupassa ja teollisuudessa jo etukäteen. Esimerkiksi maidosta tuottajalle maksettavaa hintaa on tänä vuonna alennettu jo kahdesti, yhteensä noin 20 prosenttia, mutta mitä on tapahtunut kaupassa. Minun nähdäkseni meijerituotteiden kuluttajahinnat eivät ole vielä liikahtaneet mihinkään. Liikahdus tapahtuu, kun uusi arvonlisäverokanta tulee voimaan. Pääsevät kauppiaat ja muut välikädet sitten kehumaan itseään, miten lojaalisti meillä toimitaan.

anonyymibloggari@gmail.com kirjoitti...

"Esimerkiksi maidosta tuottajalle maksettavaa hintaa on tänä vuonna alennettu jo kahdesti, yhteensä noin 20 prosenttia, mutta mitä on tapahtunut kaupassa."

Niin, Valio esimerkiksi laski tuottahintaa vuodenvaihteessa mutta ei meikäläiselle kaupalle ja siis suomalaisille kuluttajille myymänsä maidon hintaa.

Alennusten tarkoitus on nimenomaan ollut parantaa kilpailukykyä mm. Venäjällä.

Joten käytät hyvin kyseenalaisesti tuottajahinta-argumenttiasi ellet sitten ollut huolestunut venäläiskuluttajan asemasta.

Anonyymi kirjoitti...

Ei ole julkista tietoa, millä hinnalla kauppa tuotteensa sisään ostaa. Liikesalaisuuksiin vedotaan, kun näistä ruvetaan puhumaan. Monelta taholta olen kuitenkin saanut tiedon, että muun muassa tuontimaidolla kiristämällä kauppa sai alennettua kotimaisia sisäänostohintoja alkuvuodesta. On sitten eri asia, millä meijerit julkisesti perustelevat tarpeensa alentaa tuottajahintoja. Ei kaikki ole miltä näyttää.

anonyymibloggari@gmail.com kirjoitti...

"Ei ole julkista tietoa, millä hinnalla kauppa tuotteensa sisään ostaa."

Lue Valion tiedotteita alkuvuodelta. Sielläkään ei myyntihintoja sanota. Vain se, että niitä ei Suomessa alenneta.