9.9.2011

Kaveri- ja aluepolitiikkaa VR:n rahoilla?

MTV3 kertoo VR:n varojen käytöstä seuraavasti:
"Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan VR:n varoja on käytetty aluepolitiikan välineenä. Tarkastusvirasto arvioi raportissaan, että valtion aluepolitiikka ja omistajaohjaus ovat vaikuttaneet liikaa VR:n investointipäätöksiin.
Esimerkkeinä virasto mainitsee VR:n muutaman vuoden takaiset vaunukaupat kainuulaisen Transtechin kanssa sekä radanrakennusprojektin Oulun ja Seinäjoen välillä.
(...)
Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mielestä moitteet VR:n omistajaohjauksesta on syytä ottaa vakavasti. Omistajaohjausta ei hänen mukaansa pidä käyttää aluepolitiikan välineenä."
Kyllönen ja VTV eivät ole huomanneet, että Transtechin vaunutilauksiin voisi liittyä aluepolitiikan lisäksi muitakin asioita, jotka tulisi selvittää.

Talouselämä-lehti kertoi 22.10. 2008, että vaunutilauksissa oli kyse Transtechin pelastusoperaatiosta ja että sen tieltä piti pikaisesti siivota hankintaa vastustaneet VR:n toimitusjohtaja Henri Kuitunen ja hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos.

Tämän jälkeen hankinnat voitiin tehdä silloisen pääministerin Matti Vanhasen ja valtion omistajaohjauksesta vastanneen puolustusministeri Jyri Häkämiehen kaavailemalla tavalla.

Vaunukaupoista on hyvin todennäköisesti keskusteltu myös Häkämiehen perustamassa valtion omistajaohjauksen neuvonantajaryhmässä. Yksi kahdeksanhenkisen ohjausryhmän jäsenistä oli liikemies Ilkka Brotherus. Hän omisti Talouselämän mukaan Transtechia Primaca Partners -yhtiön kautta.

Ei kommentteja: