11.7.2014

Lobbari säätää ja Risikko päättää

Liikenneministeriön valmistelema lakiluonnos autojen romutuspalkkiosta on liikenneneuvos Lassi Hilskan Helsingin Sanomille kertoman mukaan peräisin autoalalta itseltään, tarkemmin sanoen Autotuojat ry:ltä.

Sen toimitusjohtaja on Tero Kallio. Aiemmalla urallaan hän on toiminut muun muassa kokoomuksen kansanedustajien avustajana, kokoomuksen eduskuntaryhmän pääsihteerinä ja Panimoliiton toimitusjohtajana. Kalliota on syystä luonnehdittu kokoomusvaikuttajaksi.

Nyt hän onnistui vaikuttamaan liikenneministerin tehtäviä hoitavaan Paula Risikkoon (kok) niin, että ministeri lupasi 5 miljoonan euron valtion tuen autojen maahantuojille. Tuolla summalla on määrä saada romutetuksi 5000 vanhaa autoa ja samalla tuoduksi 5000 uutta autoa tilalle. Esimerkiksi 8000 euron tehdashinnalla tuki ulkomaiselle autoteollisuudelle ja samalla negatiivinen vaikutus ulkomaankaupan taseisiin olisi 40 miljoonaa euroa.

Yksin liikenneministeriön lakiluonnoksen perusteluista käy ilmi, että hanke on muistakin näkökulmista katsoen  kehno. Mutta tällainen perin typerä lakiesitys on kuitenkin lausunnolla lobbari Tero Kallion saavutuksena – taas kerran.

Panimoliiton toimitusjohtajana Kallio onnistui hyvältä osaltaan torjumaan alkoholin mielikuvamainontaa rajoittamaan kaavaillun lakiesityksen. Panimoliitto ja alkoholimainontaa julkaiseva media löytyivät tässä väännössä samalta puolelta. Asia oli tuolloin peruspalveluministerinä toimineen Paula Risikon peukalon alla. Ainakin muodollisesti, voinee jo sanoa.

Tämän Kallio-Risikko -työparin aiempia saavutuksia ja Kallion kokoomustaustaa ei ole mainittu yhdessäkään mediassa. Täytynee silti uskoa, että vain ammattitaidon puutteesta, sillä asialla olisi tässä yhteydessä mielenkiintoarvoa yleisön parissa.

2 kommenttia:

  1. Anonyymi11.9.14

    Ihan hauskaa salaliittoteorian hahmottelua. Ainoa vain, että romutuspalkkiolain valmistelu ja päätös tehtiin Henna Virkkusen ollessa Liikenneministeriön käskynhaltijana. Samaan aikaan Risikko päivysti Sosiaali- ja terveysministeriössä.

    VastaaPoista
  2. " Ainoa vain, että romutuspalkkiolain valmistelu ja päätös tehtiin Henna Virkkusen ollessa Liikenneministeriön käskynhaltijana."

    Risikko oli ohjissa, ei Virkkunen: http://www.lvm.fi/uutinen/4415864/romutuspalkkiokokeilu-suunnitteilla

    VastaaPoista